Před několika dny jsem sama byla vystavena velmi agresivní formě marketingu. Tento pojem používám jen velmi nerada, ale bohužel o marketing šlo.
Nejdřív vše probíhalo velmi nevinně, zvedla jsem hovor z neznámého čísla a na druhé straně byl docela příjemný dámský hlas. Paní/slečna se mně zeptala, zda mám čas na krátký marketingový výzkum o jedné otázce a že hovor může být nahráván. Zmínila i firmu, za kterou jedná, ale to jsem si v té rychlosti nestihla zapamatovat.
To mě zaujalo, protože s tak krátkým marketingovým výzkumem jsem se ještě nesetkala, a tak říkám ano.
Zeptala se, jaký druh holení v rodině nejčastěji používáme (nerozlišovala pohlaví): elektrickým holicím strojkem nebo mechanickým strojkem. Na tuto otázku jsem odpověděla a čekala, co se bude dít.
„Výborně, děkuji za odpověď“. Pak ze sebe slečna vychrlila velmi strojově uhlazenou větu o skvělých vlastnostech jejich výrobku, a že je lepší než slavný Mach3. To jak se onen výrobek jmenuje, ani otřelý marketér nezaregistruje.
Pozor na své kontakty
„Rádi bychom Vám na vyzkoušení poslali dárek pouze za cenu poštovného a balného 149 Kč“,… informoval mě hlas. „Můžete mi nadiktovat jméno a adresu osoby, které uděláme radost“, zněla další velmi vhodně zvolená slova.
V té chvíli už mě tento „marketingový výzkum“ přestal bavit a rozhovor jsem s poděkováním ukončila. Slečna byla viditelně placena od množství telefonátů a moje odpověď ji nezarazila, rozhovor okamžitě ukončila a zavěsila.
Celá telefonická „scénka“ se odehrála za méně jak jednu minutu, ale ve mě zanechala plno dojmů.
A proč o tomto zážitku píšu do svého blogu? Je to podnět k zamyšlení, kam jsou některé firmy ochotny ve svém „marketingu“ zajít, aby nachytaly svého potenciálního zákazníka na švestkách a vymámily z něj zcela legálním způsobem kontakt a navíc si za to ještě nechaly zaplatit. Už ani nechci domýšlet, co by se stalo, kdybych se rozhodla tuto scénku dokončit a nechala si dárek poslat. Při svých úvahách jsem si také vzpomněla na svým obsahem nechvalně známý dokument Šmejdi…
Je to také varování a apel na zdravý rozum nás všech, kteří jsme občas marketéry nebo jen zákazníky, abychom se nenechali lapit do každé skvělé nabídky zaslání dárku a nerozdávali kontakty „na potkání“. Tak až vám příště zavolá docela milá slečna nabízející dárek za cenu poštovného a balného, telefonát raději ukončete a jděte raději na kafe nebo čaj.
Příjemné zimní dny
Kamila Boubelíková